292. septembar

Prelistajte izdanje

https://view.publitas.com/apoteka/informator-292/


Dva zla za jedno dobro 

Da li ste od onih ljudi koji sve mere i procenjuju i koji funkcionišu po principu ‘ja tebi – ti meni’? Ili ste možda od onih koji funkcionišu po principu ’ko tebe kamenom, ti njega hlebom’ i nastojite da sve loše što se dešava istrpite i pokušate da uzvratite dobrim? Sa aspekta poslovanja, oba principa imaju svojih mana i prednosti, a sredina između principa ’oko za oko, zub za zub’ i ekstremne trpeljivosti donosi najviše rezultata. Preporučujem da pročitate kolumnu našeg autora Igora Lazarevića koji govori da ne mora sve u životu, i poslu, da bude zasnovano na reciprocitetu ističući da su odnosi među ljudima bitniji. Mnogo je važnije slediti principe izgradnje dobrih odnosa sa kolegama, kupcima, pacijentima, strukom i javnošću, nego slediti krute principe držanja za reciprocitet. Bez obzira u kojoj se ulozi nalaze (prijatelj, kolega, kupac, prodavac, dobavljač, finansijer itd), ljudi će to prepoznati i umeće da cene.
Veoma slikovito, duhovito i poprilično tačno princip razmene i njegovih ekstrema opisao je Dušan Radović u priči „Razmena", a mene neodoljivo podseća na komunikaciju koja se vodi u našem zdravstvu u svim segmentima.

– Čekajte… Ako hoćete da se menjamo, mogu vam dati ništa, a da vi meni poklonite nešto… Dobro, daću vam parče, a vi meni dajte celo
– Ne, ne… Mogu vam samo dati dva zla za jedno dobro… Dva zla!
– Ne, to ja ne mogu… Evo, dajte mi šest i ja ću vama pokloniti pet.
– Dobro, hoćete li ovako: da ja vama dam „nemam" i još nešto, a da vi meni date „imam".
– Ne, ja bih vama dala „neću" za „hoću"… Ako hoćete?
– Neću. (Odlomak, Dušan Radović, „Razmena", Kako su postale ružne reči, Laguna 2019)

I kao što kaže naš autor u tekstu ’Beg od reciprociteta’, ljudi su čudna bića. Bilo da nastupaju kao pojedinci, bilo da nastupaju ispred određene organizacije, oni će svakako težiti reciprocitetu.
Međutim, ogromna većina ljudi će osetiti iskreno zadovoljstvo ukoliko vide da je neko spreman da im nešto pruži, da im nešto da bez želje za dobijanjem, ukratko da neko pobegne od reciprociteta u njihovu korist. A kada nešto tako vide i prepoznaju, ljudi to veoma cene, i često višestruko vraćaju.
Samo je pitanje – ko će prvi da pobegne od reciprociteta.

Glavna i odgovorna urednica
Estela Gaković Ranisavljević