244. - septembar 2015

Prelistajte izdanje

Farmaceutske brzalice

Marketing lekova, njihovo promovisanje i oglašavanje,predstavlja važan segment „života" jednog leka, a procene svetskih stručnjaka da se na marketing lekova troši isto, ako ne i više novca, koliko se troši i na njegov razvoj nimalo ne iznenađuje. U prethodna tri izdanja Informatora, naš autor,Pavle Zelić, se bavio temom reklamiranja lekova kroz istoriju gde smo imali priliku da upoznamo različite faze reklamiranja lekova, od nekontrolisanog oglašavanja veoma često i toksičnih supstanci tokom XIX veka, preko velikih kampanja usmerenih na prevenciju i edukaciju o masovnim i zaraznim bolestima, pa sve do prvih koraka u regulisanju i pokušaju kontrolisanja marketinga lekova. U poslednjem nastavku ove priče, na stranicama koje slede, možete pročitati o današnjoj situaciji iz ove oblasti. Regulativa iz ove oblasti postoji, a poštovanje, sprovođenje i kontrolisanje iste predstavlja
sve veći izazov, pogotovo sa razvojem interneta. U Srbiji je ova oblast regulisana „Pravilnikom o načinu oglašavanja leka, odnosno medicinskog sredstva" iz 2010. godine,a Agencija za lekove i medicinska sredstva Srbije (ALIMS) ima nadležnost da odobrava materijal za oglašavanje lekova
i medicinskih sredstava. Veoma zanimljiv podatak je da samo 10 odsto materijala koji je došao na procenu u ALIMS nije zahtevalo korekciju! Kao čest problem prilikom evaluacije navode se off-label indikacije, odstupanje u odnosu na odobreni sažetak karakteristika leka, pogrešno ili neodobreno
doziranja, umanjivanje ili prikrivanje ozbiljnih neželjenih reakcija, negiranje bitnih, potencijalno životno ugrožavajućih interakcija, umanjivanje terapijske vrednosti ili podsticanje sumnje u vrednost konkurentskog leka itd. Ovi podaci ukazuju da je etika mnogih i dalje mesto za preispitivanje i svakako mesto koje ostavlja prostor za unapređenje. Pred farmaceutskom industrijom je mnogo izazova, a samo one kompanije koje postave visoke etičke standarde u svoje poslovanje i marketing i dobrobit pacijenata stave u prvi plan imaju budućnost.
I za kraj jedna „brzalica"-koliko brzo možete izgovoriti „Pre upotrebe detaljno proučiti uputstvo! O indikacijama,merama opreza i neželjenim reakcijama na lek, posavetujte sa lekarom ili farmaceutom."

Glavna i odgovorna urednica
Estela Gaković Ranisavljević